طرز تهیه لازانيا و نکاتی برای پخت آن
متن دلخواه شما
شنبه 27 آذر 1395 ساعت 8:55 | بازدید : 64 | نوشته ‌شده به دست padidekashan | ( نظرات )

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه لازانيا

طرز تهیه لازانيا و نکاتی برای پخت آن

طرز تهیه لازانيا و نکاتی برای پخت آن

 

مواد لازم براي 6 نفر :

 نوار لازانيا  400 گرم
 سوسيس ريز خرد شده  200 گرم
ژامبون ريز خرد شده  100 گرم
 قارچ خلال شده  5-6 عدد متوسط
 فلفل دلمه اي ريز خرد شده  يك عدد كوچك
مخلوط سويا و گوشت چرخ كرده روی هم 100 گرم
پياز ريز خرد شده يك عدد متوسط
گوجه فرنگي دو عدد ميكس شده
اورگانو ، فلفل سياه به مقدار لازم
سس گوجه فرنگي به مقدار لازم
پنير پيتزاي رنده شده و ورقه اي به مقدار لازم
سس سفيد مخصوص يك استكان

طرز تهيه :
در ظرف نسبتا بزرگي تا دو سوم آب ميريزيم همراه با يك قاشق چايخوري نمك و مقداري روغن مايع ميگذاريم بجوشد .  بعد نوار هاي لازانيا را يكي يكي و به دقت داخل آب در حال جوش قرار دهيد  و  بعد از 8-10 دقيقه آب كش كنيد .

نكته : موقع آبكش كردن حتما كمي آب سرد روي آنها باز كنيد . تا حرارت داخل نوارهاي لازانيا باعث خمير شدن آن در زمان پخت نشود .

در ظرفي مقداري روغن بريزيد بعد به ترتيب اين مواد را اضافه كنيد :
پياز ريز خرد شده، 3-5 دقيقه بعد سوسيس ريز خرد شده بعد از 5 دقيقه مخلوط سويا و گوشت چرخ كرده، بعد از اضافه كردن مخلوط سويا و گوشت چرخ كرده به دليل خاصيت جذب سريع روغن توسط سويا، نياز داريد تا كمي روغن به تابه اضافه كنيد . بعد از تغيير رنگ كامل مواد قارچ را اضافه كنيد و خوب هم بزنيد تا كمي رنگش عوض شود ( زياد هم سرخ نشود بهتر است ) و در آخر ژامبون را همراه فلفل دلمه اي ريز خرد شده به مواد اضافه كنيد . 2-3 دقيقه بعد گوجه فرنگي هاي ميكس شده را به مواد بيفزايد و خوب هم بزنيد. در اين مرحله ميتوانيد كمي  فلفل سياه و اورگانو نيز به مايع لازانيا اضافه كنيد . وقتي مواد خوب با هم مخلوط شدند شعله را خاموش كنيد و اجازه دهيد كمي سرد شوند .

كف و ديواره هاي يك ظرف ( ترجيحا ) پيركس را با مقدار خيلي كمي روغن چرب كنيد تا نوارهاي لازانيا در آخر پخت به راحتي از ظرف جدا شوند . بعد كف ظرف را يك لايه نوار لازانيا پچينيد و روي آن را يك لايه خيلي نازك سس گوجه فرنگي بريزيد و با مايع لازانيا كه اكنون كمي سرد شده است ، بپوشانيد ، بعد روي مواد را اورگانو بپاشيد ، يك لايه كامل پنير پيتزا رنده شده بريزيد ( طوري كه تمام سطح مواد را بپوشاند ) و بعد دوباره يك لايه نوار لازانيا بچينيد و  همين مراحل را تكرار كنيد تا نوارتان تمام شود ! يا مايع لازانيا و يا فضاي ظرف !!

در آخر هم با سس سفيد مخصوص كل سطح لازانيا را كامل بپوشانيد و يك لايه پنير پيتزاي رنده شده بپاشيد و در آخر هم سطح ظرف را با پنير پيتزاي ورقه اي بپوشانيد .

 

 

* سس سفيد مخصوص لازانيا

مواد لازم براي اين مقدار :

آرد سفيد 1 قاشق غذا خوري سر پر
 كره  25 گرم
 نمك ، فلفل سياه  به مقدار لازم
 شير  يك ليوان

طرز تهيه :

ابتدا آرد را كمي تفت دهيد بدون روغن و كره و قبل از اينكه رنگش شروع به تيره شدن كند ، كره را به آن بيفزائيد و مدام هم بزنيد تا كره نسوزد و به خورد آرد برود . وقتي كره آب شد و رنگ آرد كمي برگشت ، نمك و فلفل را اضافه كنيد و خوب هم بزنيد تا يك دست شود .

در اين مرحله شير را آرام آرام به ظرف اضافه كنيد و تند تند هم بزنيد تا مواد ته نگيرند .
تا زماني مواد را روي حرارت نگه داريد كه مايع شما تبديل به يك سس غليظ شود .

دليل استفاده از اين سس در پخت لازانيا :جلوگيري از خشک شدن لازانيا هنگام گريل شدن ؛ و همچنين به دليل داشتن شير مانع از پخش شدن مواد در اثر حرارت ميشود .

ظرف شما آماده قرار گرفتن داخل فر ( يا مایكرو فر )  است :
در صورت استفاده از فر ، نيم ساعت قبل از استفاده فر را با حرارت 220 درجه گرم كنيد بعد ظرف را در طبقه وسط به مدت نيم ساعت قرار دهيد .

در صورت استفاده از ماكروفر ، پايه بلند مخصوص گريل را وسط سيني گردان قرار دهيد و ظرف را روي آن بگذاريد ، بهتر است از برنامه پخت تركيبي + گريل استفاده كنيد . در اين صورت با قدرت 450 و زمان 20 دقيقه به نتيجه مطلوب ميرسيد .

نكته : اگر از اين دستور استفاده كرديد يا از دستور فر، در يك استكان كوچك تا نصف آب بريزيد و زير چهارپايه گريل بگذايد تا مانع از خشک شدن لازانيا شود .

اگر از دستور گريل خالي استفاده كرديد 30-40 دقيقه زمان لازم است ( بسته به نوع مایكروفر ) در اين روش از ترفند استكان آب استفاده نكنيد .

** منظور از ظرف نسبتا بزرگي : اندازه ظرف به حدي باشد كه نوار هاي لازانيا به راحتي و بدون نياز به شكستن در آن جاي بگيرند . تا نوار هاي سالم و بدون ترك خوردگي داشته باشيد .

نكته :سعي كنيد مواد را يك دست خرد كنيد تا هنگام برش زدن لازانيا به مشكل بر نخوريد .

اين روش ، روش اصلي و در واقع طريقه پخت لازانيا است . شما ميتوانيد مواد اصلي را به دلخواه تغيير دهيد . مثلا ميتوانيد به جاي سوسيس و كالباس و گوشت چرخ كرده ، از كدو و بادمجان و سويا بدون گوشت چرخ كرده استفاده كنيد ( لازانياي سبزيجات )  يا هر چيز ديگري كه ميل داشتيد …

راجع به سويا . براي دست يافتن به طعم بهتر سويا ، پيشنهاد ميكنم از دو ساعت قبل سويا را به جاي آب معمولي در شير خيس كنيد . اين عمل هم باعث از بين رفتن بوي ( به نظر بعضي ها ) بد سويا ميشود و هم طعم بهتري به سويا ميدهد ؛ و قبل از استفاده سويا را در آبكش بريزيد و اجازه دهيد كاملا خشک شود .

علت خشک شدن لازانیا, نحوه پخت لازانیا

لازانياي لقمه اي :

يك روش ديگر و ساده تر ( ساده تر هنگام خوردن البته ! ) براي تهيه لازانيا وجود دارد :

دو عدد نوار لازانيا را به صورت يك علامت + روي هم قرار دهيد . وسط اين + را كمي سس قرمز بريزيد و با مايع لازانيا پر كنيد و روي آن اورگانو و پنير و … بپاشيد و يكي يكي نوار ها را ببنديد و در نهايت روي آن سس سفيد مخصوص را بريزيد و باقي مراحل كه مثل همان روش قبلي است . البته اگر به مزه پنير علاقه داريد يك ورق درسته پنير روي آن بگذاريد نتيجه بهتري خواهيد گرفت .  ميتوانيد از يك چوب خلال براي ثابت نگه داشتن نوار ها استفاده كنيد ( در صورت نياز )

قرار دادن يك لايه ضخيم پنير ورقه اي مانع از زيادي سرخ و خشک شدن لازانياي لقمه اي ميشود و در ضمن براي كساني كه به طعم پنير علاقه دارند يك لقمه بسيار لذيذ به شمار ميرود …

بازگشت به صفحه دسته آشپزی و تغذیه

منبع : matbakhchi.blogfa.com




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب